A vásárlói igényekre szabva: a Ford bemutatta új elektromos hajtású járműveit

forrás: Ford Vagép

2019 április 17.

Az amszterdami ‘Go Further’ rendezvényen bemutatott elektromos autóik széleskörű kínálata új fejezetet nyit a Ford történetében.

A Ford Hybrid gyűjtőnév alatt megjelenő új modellkínálat mild hybrid, plug-in hybrid és full hybrid hajtásláncai kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és kellemes vezetési élményt kínálnak az európai vásárlóknak, immár az elektromos hajtású autókra is kiterjesztve a Ford közismert értékeit: a megbízhatóságot, a megfizethetőséget és az élvezetes vezethetőséget.

A Ford a ‘Go Further’ rendezvényen mutatta be a vadonatúj, közepes méretű Kuga SUV-t, a márka első modelljét, amely egyaránt megrendelhető mild hybrid, plug-in hybrid és full hybrid hajtással.

Itt volt látható először a vadonatúj Explorer Plug-In Hybrid hétüléses SUV és az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyolcüléses személyszállító is; mindkét modell hatásosan kombinálja a tisztán elektromos hajtás előnyeit a hagyományos belsőégésű motorok által kínált hatótávolsággal és szabadsággal.

A Ford az új Fiesta EcoBoost Hybrid és Focus EcoBoost Hybrid modelleket is kiállítja, amelyeknek kifinomult mild hybrid technológiája csökkenti a CO₂-kibocsátást, az üzemanyag-fogyasztást, és még lendületesebb, élvezetesebb vezetési élményt nyújt.

A vállalat itt jelentette be azt is, hogy 2021-ben egy vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Transittal bővíti elektromos haszongépjárműveinek palettáját. A kifejezetten elektromos hajtásra tervezett áruszállító értékesen hozzájárulhat a települések levegőtisztasági törekvéseihez, miközben alacsonyabb üzemeltetési költséget kínál.

“Előremutató, fejlett technológiájú, és a különféle vásárlói igényekre számos különféle elektromos megoldást kínáló Ford Hybrid járművek minden eddiginél több ember számára jelentenek majd megfelelő és megfizethető alternatívát,” jelentette ki Stuart Rowley, a Ford Európa elnöke. “A ma bemutatott modellek csupán a kezdetet jelentik tervünk megvalósításában, amelynek célja egy átfogó, okos járműkínálat megalkotása egy okos világ számára. A Fiestától a Transitig minden egyes új modellünkhöz kínálunk majd valamilyen elektromos hajtásláncot; olyat, ami a leginkább illik európai vásárlóink igényeihez és pénztárcájához.”

Az Európában már jelenleg is kapható, vagy biztosan megjelenő Ford Hybrid modellek:

  • Mondeo Hybrid négyajtós és kombi változat: az autó öntöltő, full hybrid, benzines-elektromos hajtáslánca valós alternatívát jelent a dízelekkel szemben, A Mondeo Hybrid kombi új, sportos ST-Line változatát ma láthatta először a nagyközönség
  • Transit EcoBlue Hybrid és Transit Custom EcoBlue Hybrid: a mild hybrid technológia mérsékli a haszongépjárművek üzemeltetési költségét
  • Tourneo Custom EcoBlue Hybrid: a nyolc/kilencüléses személyszállító üzemanyag-fogyasztását mild hybrid technológia mérsékli
  • Transit Custom Plug-In Hybrid: az autó fejlett elektromos hajtásának hatótávolságát a Ford 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja hosszabbítja meg. A jármű próbaüzeme jelenleg is folyik Londonban (később pedig Valenciában és Kölnben folytatódik), hogy pontosan kiderüljön, milyen előnyöket jelent ez a megoldás a környezet és a vásárlók számára

2020-ban érkezik a Mustang ihlette, tisztán elektromos hajtású, nagy teljesítményű SUV, amelynek a WLTP szabvány alapján kiszámított hatótávolsága 600 km. Az autó akkumulátora alkalmas a gyors feltöltésre.*

A Ford egy egyedi gyártású Ford Transit Smart Energy elnevezésű tízüléses minibusz-tanulmányautó segítségével kutatja az új megoldásokat arra, hogyan bővíthető az akkumulátorról működő elektromos hajtású járművek hatótávolsága.

Felvillanyozó jövőkép

A Ford elkötelezetten dolgozik azon, hogy piacvezető legyen az elektromos autók piacán, széles választékot kínálva vásárlóinak az ilyen hajtásláncokból, megfelelő elérést biztosítva számukra a feltöltő infrastruktúrához, valamint fejlett konnektivitási megoldásokkal és hasznos mobilitási megoldásokkal segítve őket mindennapjaikban.

A Ford ez év elején jelentette be, hogy a vadonatúj Focus után bemutatott összes új modelljéhez, illetve a már meglévő járművek új változataihoz kínál majd valamilyen elektromos hajtáslánc-opciót. Ezekhez az autókhoz megrendelhető lesz a plug-in hybrid, a mild hybrid, a full hybrid és az akkumulátoros elektromos hajtáslánc-technológiák egyike (vagy közülük akár több is), így a Ford az európai piac egyik legátfogóbb kínálatával rendelkezik majd.

A Ford Hybrid és tisztán elektromos hajtású modellek változatos hajtáslánc-palettája és műszaki megoldásai olyan teljesítményt és sokoldalúságot biztosítanak, ami túlszárnyalja a vásárlók elvárásait, és mindig megfelelő megoldást kínálnak a különféle járművek különféle felhasználási módjaihoz.

Jó példa erre a Szíjhajtású Integrált Indítómotor/Generátor, ami elektromos forgatónyomaték-rásegítéssel fokozza a dinamikus benzinmotor által nyújtott vezetési élményt a Fiesta és Focus EcoBoost Hybrid családi autókban, egyszerre javítva teljesítményüket, gázreakciójukat és üzemanyag-fogyasztásukat. Az EcoBlue Hybrid modellek – például a Transit Custom és a Tourneo Custom – esetében ez a technológia arra szolgál, hogy még tovább csökkentse a dízelmotorok egyébként is alacsony üzemanyag-fogyasztását.

Az új Kuga Plug-In Hybrid és Explorer Plug-In Hybrid SUV-modellek hajtáslánca hatásosan kombinálja a belsőégésű motor, a hálózatról tölthető akkumulátor és az elektromotor előnyeit a kiváló üzemanyag-fogyasztás és a nulla károsanyag-kibocsátású autózás érdekében. A Kuga teljesítménymegosztó hibrid váltóműve optimálisan ötvözi a kétféle erőforrás teljesítményét, az Explorer párhuzamos hibrid rendszere pedig egyszerre kínálja a belsőégésű motor és az elektromotor teljes erejét a maximális vontatási kapacitáshoz.

A Transit Custom Plug-In Hybrid és a Tourneo Custom Plug-In Hybrid soros hibrid konfigurációjában is egy hálózatról tölthető akkumulátor és egy elektromotor működik. Az akkumulátort menet közben egy üzemanyag-takarékos benzinmotor tölti, ami nem áll fizikai összeköttetésben a kerekekkel.

A Mondeo Hybrid full hybrid rendszere tisztán elektromos hajtással is képes mozgatni az autót, ami különösen hasznos a belvárosokban és az araszoló forgalomban. Ez a hajtáslánc kiküszöböli az autósok félelmét az akkumulátor lemerülésétől, és szükségtelenné teszi, hogy az akkut külső áramforrásról töltsék fel.

A Ford jövőbeli, tisztán elektromos hajtású járművei új generációs konnektivitást kínálnak majd a menet közbeni online frissítések érdekében, és a vállalat már jelentősen előrehaladt a töltési megoldások fejlesztésében. A Ford az IONITY konzorcium alapító tagja; a társulás célja, hogy 2020-ig 400 gyorstöltő állomást létesítsen a legfontosabb európai helyszíneken. Az állomások 350 kW kapacitása jelentősen csökkentené a napjainkban szokásos feltöltési időt.

A Ford a NewMotion partnereként az üzlethálózat több mint 100.000 állomásból álló, 28 európai országot lefedő feltöltő hálózatát is felkínálhatja vásárlóinak. Mindemellett a Ford saját, intelligens otthoni töltőrendszerén is dolgozik, és megállapodásokat köt a jelentősebb áramszolgáltatókkal, hogy biztosítsák a vásárlók számára a speciális elektromosautó-tarifákat és a töltőberendezések felszerelését.

„Az elektromos hajtásláncok terén nem létezik univerzális, mindenki számára egyformán megfelelő megoldás,” mondta Joerg Beyer, a Ford Európa tervezési részlegének ügyvezető igazgatója. „A Ford sokoldalú hajtáslánc-stratégiáját úgy alakítottuk ki, hogy vásárlóink biztosan megtalálják a megfelelő megoldást elektromos autójuk előnyeinek tökéletes kiaknázására és a vezetési élmény felhőtlen élvezetére.”

A Kuga teljes körű hibrid kínálata

A vadonatúj Ford Kuga a márka első személyautója, amely egyaránt megrendelhető mild hybrid, plug-in hybrid és full hybrid hajtással.

A vadonatúj modell bemutatásától kezdve, azaz már idén megrendelhető Kuga Plug-In Hybrid változat egy hagyományos belsőégésű motor hatótávolságát és szabadságát ötvözi az elektromos hajtás takarékosságával és kifinomult működésével. A 2,5 literes, négyhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotorból, egy elektromotorból, egy generátorból és egy 14,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorból összeállított rendszer teljesítménye 225 LE. A Kuga Plug-In Hybrid 50 km-t képes megtenni tisztán elektromos üzemben, és legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása várhatóan 1,2 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 29 g/km lesz.*

A kifinomult Kuga Titanium, a sportos Kuga ST‑Line és a magasabb szegmenseket idéző Kuga Vignale változatokban kapható modell új, formás külső dizájnja, az eddiginél is tágasabb kabinja és prémium szolgáltatásai kellemes utazást ígérnek. A Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC) segítségével a vezető minden eddiginél egyszerűbben és magabiztosabban közlekedhet az araszoló forgalomban és az autópályán egyaránt. Az Aktív Parkolóasszisztens 2 egyetlen gombnyomásra, teljesen automatikusan elvégzi a parkolási manővert.

Explorer Plug-In Hybrid: tisztán elektromos hajtás, hamisítatlan luxushangulat

A vadonatúj Ford Explorer Plug-In Hybrid két gazdag felszereltségű változatban lesz megvásárolható: a sportos, Ford Performance hangulatú Explorer ST-Line, illetve a fényűző Explorer Platinum változatban. Mindkét kivitelt olyan hajtáslánc mozgatja, amelyben a 3,0 literes EcoBoost benzinmotor, az elektromotor és generátor hatékony kombinációja 450 LE teljesítményt és 840 Nm forgatónyomatékot kínál. A nagyméretű SUV 40 kilométert tehet meg tisztán elektromos hajtással; az Explorer Plug-In Hybrid várhatóan 78 g/km CO2-kibocsátással és 3,4 l/100 km üzemanyag-fogyasztással működik majd.

A kivételesen tágas, fényűző és kényelem-orientált utastérben olyan fejlett megoldások találhatók, mint a 10,1 colos, álló helyzetű érintőképernyő, a 12,3 colos digitális műszeregység, illetve a családbarát kialakítású, rugalmasan variálható ülésrendszer, ami akár hét utas számára is kényelmes helyet biztosít.

Az alapáron kínált Ford Intelligens Összkerékhajtást hét választható üzemmód egészíti ki, így a 10 fokozatú automata sebességváltóval felszerelt autó a nagyvárosi forgalomban ugyanolyan optimális teljesítményt nyújt, mint a terepen.

A Tourneo Plug-In Hybrid hozzájárul a nagyvárosok csekélyebb légszennyezéséhez

Az európai vásárlók 2019 második felében rendelhetik majd meg a nyolcüléses Tourneo Custom Plug-In Hybrid modellt, amit arra terveztek, hogy behajthasson az ultra-alacsony emissziójú járművek számára fenntartott zónákba is, amelyek egyre szaporodnak az európai nagyvárosokban.

A Tourneo Custom Plug-In Hybrid első kerekeit egy elektromotor/generátor hajtja, amit a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lát el árammal. A hatótávolság kiterjesztéséről a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja gondoskodik. A tervek szerint a fejlett hibrid hajtáslánccal az autó 50 km-t tud majd megtenni nulla károsanyag-kibocsátással, az 1,0 literes EcoBoost motor rásegítésével pedig 500 km lesz a hatótávolsága. Az autó várható legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 75 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 3,3 l/100 km lesz.

A Tourneo Custom praktikumát és kényelmét még magasabb szintre emeli, hogy a modell egyedülálló szolgáltatást kínál saját kategóriájában, hiszen két hátsó üléssora egymással szembe (“konferencia” beállítás) és a menetirány felé is fordítható.

Tisztán elektromos hajtású változat is készül a Transitból

2021-től várható a vadonatúj, tisztán elektromos hajtással működő Ford Transit megjelenése, amit a Ford a vállalkozások igényei alapján egy sokoldalú, nulla károsanyag-kibocsátású városi áruszállítónak tervez. A tisztán elektromos hajtású Transit többféle felépítménnyel lesz kapható, és vásárlói biztosan számíthatnak a Transittól megszokott praktikumra és strapabírásra.

Fiesta és Focus EcoBoost Hybrid: kisebb emisszió, nagyobb erő

A Fiesta EcoBoost Hybrid és Focus EcoBoost Hybrid modellekben kifinomult mild hybrid hajtás működik majd, amit úgy hangolnak a mérnökök, hogy az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett is garantálja a lelkesítő teljesítményt és a készséges gázreakciókat – vagyis a Ford “élvezetesen vezethető” karakterét.

A normál generátort egy szíjhajtású, integrált indítómotor/generátor (BISG) váltja fel, ami képes elektromos árammá alakítani a fékezés és egyenletes sebességű haladás közben többnyire veszendőbe menő energiát; az így termelt áramot egy 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátor tárolja.

A BISG ugyanakkor elektromotorként is működik, zökkenőmentesen kapcsolódva be a hajtásba a csekély súrlódású, háromhengeres 1,0 literes EcoBoost belsőégésű motor mellett, normál haladás és gyorsítás közben felhasználva az akkumulátorban tárolt energiát, valamint meghajtva az elektromos segédberendezéseket.

Az intelligens, önvezérlő mild Hybrid rendszer folyamatosan ellenőrzi, hogyan használja a vezető a járművet, és ennek alapján dönti el, mikor és milyen intenzitással töltse az akkumulátort, és hogy mikor használja fel az abban tárolt energiát, a következő két stratégia alapján:

  • Forgatónyomaték-helyettesítés, ami a BISG elektromotor-funkcióját felhasználva akár 50 Nm forgatónyomaték leadására is képes, csökkentve ezzel a benzinmotor terhelését, és hozzájárulva a tervezett 112 g/km CO₂-kibocsátás és 4,9 l/100 km üzemanyag-fogyasztás (Fiesta), illetve a 106 g/km CO₂-kibocsátás és 4,7 l/100 km üzemanyag-fogyasztás (Focus) eléréséhez.
  • Forgatónyomaték-kiegészítés, ami a BISG elektromotor-funkcióját felhasználva akár 20 Nm-rel magasabb forgatónyomatékot biztosít annál, mint amit a benzinmotor egyedül leadhat teljes terhelés mellett, így ideális teljesítményt és élvezetes vezetési élményt kínál

Az elektromos forgatónyomaték-kiegészítés ütősebb, dinamikusabb teljesítményt eredményez, különösen a belsőégésű motor alacsonyabb fordulatszám-tartományaiban, így a vezetés élménye közvetlenebb és rugalmasabb lesz. A BISG alkalmazása azt is lehetővé tette, hogy a mérnökök alacsonyabbra vegyék az 1,0 literes EcoBoost motor sűrítési arányát, és nagyobb turbótöltővel tornásszák fel a blokk teljesítményét, mivel a forgatónyomaték-kiegészítés jelentősen mérsékli a turbólyuk-hatást, így a motor gyorsabban pörög fel.

„1,0 literes EcoBoost motorunk már bebizonyította, hogy egyszerre üzemanyag-takarékos és erős. Az EcoBoost Hybrid technológia most mindezt még magasabb szintre emeli,” mondta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Biztosak vagyunk benne, hogy vásárlóink megszeretik majd EcoBoost Hybrid hajtásláncaink zökkenőmentes és azonnali teljesítmény-leadását, akárcsak azt, hogy ezentúl ritkábban kell ellátogatniuk a benzinkútra.”

A benzinmotort egy szempillantásnyi idő, azaz mintegy 0,3 másodperc alatt újraindító BISG azt is lehetővé teszi, hogy a Fiesta és Focus EcoBoost Hybrid modellek Start-Stop technológiája a további üzemanyag-takarékosság érdekében még több helyzetben működhessen, például amikor az autót 15 km/órás sebességnél kisebb tempóról fékezik állóra – még akkor is, ha váltó fokozatba van kapcsolva, de a kuplungpedált már lenyomták.

A Ford EcoBlue Hybrid technológia is a fentiekhez hasonlóan kombinálja az elektromos nyomatékrásegítést a Ford 2,0 literes EcoBlue dízelmotorjával, így biztosítva az ugyancsak még idén kapható Ford Kuga EcoBlue Hybrid modell várhatóan 132 g/km CO₂-kibocsátását és 5,0 l/100 km üzemanyag-fogyasztását.

A Smart Energy tanulmány már a jövőbe tekint

A Ford bemutatja az új Transit Smart Energy tanulmányautót is, azaz egy egyedi gyártású 10 üléses minibuszt, amelynek segítségével a vállalat új megoldásokat keres arra, hogyan bővíthető az akkumulátorról működő elektromos hajtású járművek hatótávolsága.

A németországi Merkenich Műszaki Központ mérnökei által tervezett, 4 órás feltöltéssel 150 kilométeres hatótávolságot kínáló tanulmányautó a Ford Transit alapjaira épül, és ugyanazzal az akkumulátoros elektromos hajtáslánc-technológiával szerelték fel, ami a StreetScooter WORK XL modellben is működik. A járműben több energiatakarékos és energiatermelő innováció is található:

  • Egy innovatív hőcserélő rendszer, ami a hajtáslánc hulladékhőjét, a külső levegő hőjét és a kabin levegőjének hőjét felhasználva akár 65 százalékkal mérsékli a fűtési rendszer terhelését; az autó hatótávolságában ez 20 százalékos növekedést jelent
  • A motoros mozgatású oldalsó tolóajtó csak félig nyílik ki, hogy csökkentse a belső tér hőveszteségét; a szerkezetet az utasok működtethetik egy okoseszközzel. Az ajtó nyitásakor a fűtés, a szellőzés és a klímaberendezés légbefúvói automatikusan kikapcsolnak
  • Az utasok a fűthető utasülésekkel és felületekkel szabályozhatják a lokális hőmérsékletet, csökkentve ezzel a nagyméretű kabin energiaszükségletét
  • A tetőn elhelyezett hat darab napelem egy 12 voltos akkumulátort tölt, ami árammal látja el az ülésfűtést, a kabinvilágítást és a fedélzeti elektromos rendszereket, köztük a mobil eszközök vezeték nélküli töltőberendezését is
  • Az ajtó és a hátsó utastér közé beépített polikarbonát térelválasztó szintén csökkenti a hőveszteséget, amikor az utasok ki- vagy beszállnak, emellett pedig megvédi az utasokat a külső hőhatásoktól
  • A szellőztetett, dupla üvegezésű ablakok miatt kevesebb a hideg felület az utastérben, és ez a megoldás a hőveszteséget is hatékonyan mérsékli
  • A hangulatvilágítás a kabin hőmérsékletétől függően változik: a fűtés idején piros, a hűtés idején kék, mivel ez is befolyásolja az utasok hőérzetét
  • A szigetelt hátsó padló- és tetőlemez tovább csökkenti a kabin hőveszteségét

A jövőben egy olyan megoldás is megjelenik majd a járműben, amellyel a vezető egyenként fűtheti vagy hűtheti az üléseket, és kikapcsolhatja a rendszerből azokat, amelyeken nem ül senki. Az automatikus utasérzékelés ötlete a már létező légzsák-kikapcsoló technológiából származik.

A Ford arra számít, hogy a Transit Smart Energy tanulmányautó közúti tesztje még idén megkezdődik, miután a mérnökök elvégezték a jármű szélcsatorna-vizsgálatát.

“A tanulmányautó fejlesztése során számos okos megoldást találtunk az energiatakarékosságra, amelyek segíthetnek praktikusabbá és élvezetesebbé formálni a holnap elektromos hajtású autóit,” mondta Kilian Vas, a Ford Európa jármű-architektúra részlegének projektvezetője.