2010 január 20.
Azt tudja, mint pályatársai, de, azt alacsonyabb áron. A Ford Fiesta ST egy igazán szerethető és élvezhető kis utcai sportgép, ráadásul meg még tök jól is néz ki. Hogy rögvest pozicionáljuk a Ford (egyik) kisautójának sportváltozatát, nézzük a riválisokat. Nincs sok belőlük. A kategória a következő: háromajtós, kis kasztni (mondjuk 4 méter alatti hosszal), és hát a lényeg, kétliteres szívómotor. Meg még egy olyan vonalat is húzhatunk, hogy árilag legyen ötmillió forint a keret. És akkor van egy Renault Clio RS-ünk, meg egy másik franciánk, a Peugeot 206 RC-je. És passz. Más márkáknak is van hasonló modelljük (pl. Seat Ibiza FR, Mitsubishi Colt CZT), de ezeknek a konkrét kritériumoknak – az új fiúval, a Fiesta ST-vel együtt – mindösszesen ez a trió felel meg.
Persze minden jóval ellátva a kocsit bármeddig tornászható az összeg, de tény, hogy ezért a 4,4 millióért garázsunkban egy kemény sportautó várja a bevetést, a városi, de lehetőleg mégis inkább lakott területen kívüli, biztonságos örömködést, kanyarvadászatot, miegymást. Is. Mert az ST majd közel tökéletes partner a mindennapokban is. Nyugodtan, gond nélkül terelgetheti anyu, barátnő, bárki, amúgy meg az emancipáció jegyében simán el tudom képzelni, hogy nem egy hölgy maga elrettenthetetlen ST-tulaj lészen.
Ragad az ST az aszfaltra (már a tűrhető minőségűre), az áttételek rövidek, pörög a motor, a mindennemű hangoktól meg ráz a hideg, gyönyörű. Négyezertől tombolás van, ordítás úgy a motor felől, mint mechanikailag, és akkor még ott a kipufogó…, zseniális. Gázelvétel, fordulatesés, újabb koncert, isteni.
Közben meg nem azzal a kisebbik fajta sebességgel cikázunk, rombolunk vagy kanyarodunk – főképp utóbbi az, amely hihetetlen tempóval és semlegesen végezhető az ST-vel. Gokartos, kvázi. Hogy féktávokon meg-megmozdul a feneke, hát mozduljon is meg.
Pont ennyi kell, szerintem. Becsüccs a sportülésbe, tartás, itt-ott nem hivalkodó ST-feliratok, szép varrás, miegymás. A tekerős napfénytető sem ront az összképen, a gyári hifi viszonylag jól szól, ha szól – én tán vagy maximum egy félórácskát hallgattam, amúgy csak a Fiestát. Clio RS, 206 RC vagy Fiesta ST? Döntsön az ár, és akkor győztesünk a kis Ford, ezért a pénzért ilyen futóművet, ilyen szívó- és kipufogórendszert, ennyi élményt, ilyen minőséget, merevséget nem ad más széles e földön.